Impotencja: historia kultury

Reklamy dla Viagry miałyby nas przekonać, że impotencja – a przynajmniej dysfunkcja erekcji – i kompromisy w stylu życia, do których prowadzi, mogą wkrótce stać się przeszłością. Prawie dziesięć lat po wprowadzeniu leku na rynek nadal czekamy, a historyczna analiza impotencji przeprowadzona przez Angusa McLarena wskazuje, że oczekiwanie raczej się nie zakończy w najbliższym czasie. Jego celem jest zrozumienie głównych tendencji, które historycznie ukształtowały reprezentacje męskiej seksualnej nieudolności i pokazuje, że to, co stanowi impotencję, jest zmienne kulturowo i historycznie. Jest to specyficzne dla konkretnych czasów i miejsc i nie jest jedynie kwestią biologii – niezależnie od tego, co może twierdzić Pfizer. Zrozumienie, czym jest impotencja i jakie mogą być jej implikacje dla poszczególnych ludzi i dla całego społeczeństwa, wymaga zrozumienia zmieniających się modeli męskości. W świecie zachodnim, od czasów klasycznych greckich i rzymskich, męskość – stan zdeterminowany przez fizyczne, biologiczne i genetyczne cechy – nie została zrównana z męskością. Jak wyraźnie wyjaśnia McLaren, męskość to własność, którą należy zdobyć, zdobyć, zademonstrować i ustalić. Można go wygrać, zagubić i odzyskać, zależnie od sprawności seksualnej.
Dokładna definicja odpowiedniej sprawności seksualnej zmieniła się z biegiem czasu, ale konsekwentnie obracała się wokół trzech kluczowych zdolności: zdolności do osiągnięcia i utrzymania wzwodu, spłodzenia dzieci i kobiet z przyjemnością seksualną (lub od niedawna mężczyzn). Tam, gdzie nieadekwatność jest oczywista, wyjaśnienia zawsze będą tworzone, winę będzie się dzielić, a rozwiązania będą poszukiwane. Charakter wyjaśnień, obwiniania i proponowanych rozwiązań zależy od społecznych i prawnych konstrukcji męskości. Na przykład w średniowiecznej i wczesno-nowoczesnej Europie, niefortunny mężczyzna, który został oskarżony o niemoc małżonka, może być zobowiązany do poddania się badaniu fizykalnym i wykazać publicznie swoją zdolność do wzwodu. Podobnie, pojawienie się Viagry jest ukierunkowaną kulturowo odpowiedzią na konkretne zrozumienie, czym jest impotencja i jak należy sobie z nią radzić, a zatem zajmuje ona miejsce jako najnowszy przykład McLarena w długiej historii prób zrozumienia impotencji.
W tej książce jest wiele rzeczy, które zainteresują zarówno czytelnika ogólnego, jak i lekarza specjalisty. McLaren czerpie z niezwykle szerokiej gamy literatury i nawiązuje do niej w szczegółowych przypisach, które pozwalają czytelnikowi śledzić konkretne punkty zainteresowania. Ogromną siłą książki jest różnorodność materiału, który jest zebrany i podsumowany. McLaren jest nieco mniej skuteczny w konstruowaniu narracyjnego argumentu, który wiąże wszystkie fascynujące studia przypadku i szczegóły w sposób, który zmusza czytelnika do kontynuowania. Niektórzy zdecydują się przeczytać tę książkę od deski do deski, ale podejrzewam, że wielu innych będzie produktywnie zanurzać się w szerokiej gamie perspektyw kulturowych i historycznych momentów i wybierać te, które są najbardziej odpowiednie dla ich własnych interesów. Czytelnicy jednak podchodzą do tej książki, nie będą jej odkładać.
Yvonne M Marshall, Ph.D.
University of Southampton, Southampton SO18 1BJ, Wielka Brytania
ac.uk
Powołanie się na artykuł (1)
Zamknij Cytowanie artykułów
[patrz też: leczenie kanałowe bydgoszcz, rehabilitacja dzieci warszawa bemowo, medycyna pracy słupsk ]